Ja fa temps que els
usuaris i els professionals del CAP Gòtic patim el greuge i els inconvenients de
tenir un Centre d’Atenció Primària en unes condicions molt precàries.
El centre ja va
néixer petit fa una vintena d’anys, però els canvis poblacionals i l’augment d’activitats
i serveis que oferim a la població han fet que la situació esdevingui
insostenible. En el seu moment, ja
va caldre obrir l’Annex del Carrer Rull on estaven les consultes de pediatria,
odontologia, ginecologia i alguns especialistes. Però el tancament d’aquest
annex ja fa uns quants anys, va provocar que aquests serveis s’haguessin de
traslladar al CAP Drassanes, amb la conseqüent pèrdua de proximitat pels
pacients i la conseqüent dificultat de comunicació i d’interrelació amb els
professionals i especialistes que visiten allà. La manca d’espais ha provocat
també que perdem serveis que podríem oferir a la població, com un psiquiatra al
CAP o com la psicòloga, que només pot visitar quinzenalment en una consulta que
deixa lliure una companya amb reducció de jornada, o com rehabilitació, que no pot
realitzar grups al CAP per falta d’espai, com sí que fa als altres centres de
Ciutat Vella. També, hi ha professionals del propi Equip que no tenen consulta
assignada, ni espai de treball
i que han d’anar
rotant i aprofitant els forats de consultes que puguin quedar lliures.
Tampoc disposem
d’una aula d’educació sanitària i, per a poder fer algun taller grupal, hem de gestionar
la cessió d’algun espai a altres entitats.
A banda d’aquests
problemes d’espai, el centre pateix problemes estructurals. En els darrers anys
hem tingut un número elevat d’incidències relacionades amb fugues d’aigües
fecals en diferents punts del centre. Hem hagut de tancar el centre en 3
ocasions. Aquesta situació, en un centre sanitari és intolerable. S’ha posat en
coneixement dels agents implicats, però tot i les mesures d’actuació
correctives i preventives realitzades, persisteix el problema. Durant l’actual epidèmia
de COVID també les hem seguit patint. També, el centre pateix la presència de
diferent fauna (paneroles, rates, formigues, mosquits,..). Això, en un centre
sanitari no s’hauria de tolerar. Hem de garantir la seguretat del material que
utilitzem.
Un altre problema en
el centre és que el sistema de climatització no funciona bé des d’un inici. S’han
anat fent arranjaments, però no acaba de funcionar bé i hi ha una diferència
important de temperatura entre unes zones i altres del centre. De fet, un any,
per un mal funcionament del sistema, es va fer una valoració per part de Salut
Laboral i hi havia zones del centre que es treballava a temperatures
inacceptables.
Però l’actual
epidèmia de coronavirus ha portat la situació al límit, posant en risc la salut
dels veïns i treballadors del barri.
L’actual situació
obliga a separar els espais on s’atenen els pacients entre zones “netes” (on s’atenen
els pacients sense sospita de COVID) i zones “brutes” (per atendre els pacients
amb sospita de coronavirus). El número de consultes del CAP fa molt complicada
aquesta divisió d’espais i que els pacients no comparteixin espais ni sales
d’espera. Si hem de preservar 2 consultes per a Pacients Possible COVID i una
altra consulta per a fer els frotis, hem de reubicar els professionals
d’aquestes consultes. Si ja teníem manca de consultes, encara s’accentuarà molt
més aquest problema.
Si hem de respectar la distància de seguretat a les sales d’espera per tal d’evitar risc de contagi, haurem de reduir de manera dràstica les visites presencials.
La precarietat dels
espais del magatzem també dificulta molt l’estocatge del material, que en aquesta
situació és superior a l’habitual. Si en situació basal el magatzem ja està en
situació límit, actualment està totalment desbordat, amb zones on no podem
deixar material fungible perquè es pot fer malbé per les freqüents goteres.
Els professionals
compartim un sol vestidor d’uns 10 metres quadrats on ens hem de canviar una
vintena de persones, fent impossible mantenir les distàncies de seguretat. A
les reunions de coordinació del migdia és impossible també mantenir la
distància, perquè les dimensions de la sala de reunions (que és alhora menjador
i sala de formació) ja dificulta molt que hi capiguem tots els professionals
sense guardar cap distància. En el despatx de Direcció, d’uns10m2, treballem 5
persones i, ara per ara, fa també de magatzem pel control de tot el material de seguretat.
Per tots els motius
exposats, ens preocupa, i molt, aquesta situació i la tornada a la nova rutina del
CAP. És evident que el coronavirus ha vingut per quedar-se, i que això
condicionarà molt la nostra manera de treballar a partir d’ara.
Si prèviament el CAP
ja es trobava en una situació límit, l’epidèmia l’ha tensada més enllà del que
podem aguantar per seguir oferint un servei que sigui digne i segur, tant per a
la població, com pels professionals. Necessitem un espai nou per al CAP, tal
com ja prometia el Pacte de Ciutat de 2008, i que ens permeti treballar amb
dignitat i amb seguretat.
Igualment, mentre
això no arriba, mirant a curt-mitjà termini, necessitem algun altre espai proper
al centre que ens permeti poder oferir els nostres serveis garantint les
recomanacions de seguretat i prevenció que ens imposa la situació actual de la
pandèmia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada