Des de l'Associació de veïns i veïnes del barri Gòtic donem suport a la Plataforma i al manifest. I saludem amb alegria, que la ciutadania s'organitzi per fer front a un nou capítol de la marca Barcelona, al servei dels interessos econòmics i en contra dels seus habitants.
>> Adhereix-te com a veí o veïna
>> Adhereix-te com a entitat
Manifest
Davant la “necessària” remodelació de
l’avinguda Paral·lel iniciada per l’Ajuntament de Barcelona, les
entitats sotasignants volem fer palès el nostre rebuig al projecte
actual i denunciem la manca de participació real que ha acompanyat tot
el procés.
La reforma no aborda el problema crònic
del Paral·lel, el seu caràcter de barrera per als barris confluents de
Sant Antoni, Poble Sec i el Raval i persevera en una majoritària
destinació de l’espai al trànsit del vehicle privat. Oblida així els
objectius del Pla de Mobilitat Urbana 2013-2018 del propi consistori. El
disseny urbanístic dels nous espais peatonalitzats com a voreres
ampliades a les cruïlles afavoreix l’ocupació privada de l’espai públic
amb terrasses. Respon a un model de ciutat que imposa la lògica de la
rendibilitat privada i la mercantilització d’allò públic sobre les
necessitats col·lectives de la ciutadania i els interessos de la
majoria. Busca l’atracció de nous visitants i turistes, transformant
l’avinguda en un nou connector entre el Port i la Fira.
Nosaltres pensem que un altre Paral·lel és possible,
el Paral·lel dels barris. Per això hem iniciat un nou procés
participatiu on per primera vegada treballem plegades entitats i
associacions amb sensibilitats i ideologies molt diverses dels barris
que volem acostar. Amb voluntat de consens, amb moltes ganes de
participació massiva, estem teixint les nostres reivindicacions.
Proposem l’elaboració d’un Pla
d’usos que tingui en compte les necessitats socials dels veïns i veïnes
dels barris implicats en la reforma. Ha de ser el fruit d’un procés participatiu d’arrel, obert, plural i vinculant. En principi, defensem i demanem:
- Mentre es posa en marxa el Pla d’usos, la moratòria immediata de llicències d’hotels, així com de terrasses en zones de conflicte: Paral·lel, Blai, Vila i Vilà i Plaça Navas, així com la garantia de que es manté la moratòria actual en llicències de pisos turístics.
- Que s’enforteixi i es potenciï l’economia social i solidària.
- Que s’elabori un Pla de Comerç de proximitat a partir d’una diagnosi del teixit dels barris (autònoms, cooperatives…).
- Que es promoguin iniciatives de potenciació de la cultura de proximitat: concerts en horaris responsables en bars i comerços i a l’espai públic.
- Que es concreti i acceleri el retorn de l’oficina de Barcelona Activa.
- Que es recuperi, s’actualitzi i s’ampliïn les conclusions de les anàlisis i diagnosis fetes sobre les conseqüències del model turístic i els processos de gentrificació que s’esdevenen.
- Que compti amb uns equipaments públics que no romanguin tancats els caps de setmana i al mes d’agost (Cotxeres Borrell, Casal del Barri del Raval, Biblioteques) i reflexioni sobre la seva gestió i l’ús veïnal, com pot ser el cas del Centre Cultural Albareda.
Plantegem els següents canvis en el disseny de l’avinguda:
> Places:
- Fer places rectangulars a les cruïlles (el disseny plantejat per Josep Ferrando) i afavorir la peatonalització temporal en festius o dies d’activitats.
- Adequar cada plaça a les necessitats dels veïns residents:
- Places-parc amb predomini d’elements naturals.
- Places amb pocs elements fixes que afavoreixin la realització d’activitats, espectacles, assemblees…(Plaça Pepe Rubianes).
- Places amb espai per a jocs infantils i espai de convivència.
- Definir el mobiliari urbà i prioritzar-lo sobre l’ús privat de terrasses.
> Secció de l’avinguda:
- Reduir el trànsit del vehicle privat (i la contaminació i el soroll que comporta) mitjançant un estudi global de la mobilitat de l’àrea, limitant-la a dos carrils de circulació per sentit, un destinat a transport públic.
- Incorporar un enjardinat de l’avinguda com a un nou element integral del projecte que garanteixi una millora de la qualitat de vida urbana.
- Ampliar el carril de bicicletes central per donar-li més seguretat.
> Il•luminació:
- Rebuig al Pla Director d’Il·luminació de Barcelona que preveu la instal·lació de fanals hipertecnològics al cost de 6.500 euros cadascun. No cal canviar tots els fanals de l’avinguda.
- Redimensionament de la despesa en il·luminació pressupostada en 2,8M€, reorientant aquest remanent de diners mitjançant un veritable procés participatiu.
- Aplicació del principi de precaució en qüestió de contaminació electromagnètica.
>> Adhereix-te com a veí o veïna
>> Adhereix-te com a entitat
Aquí, podràs saber qui som i quines entitats s’han adherit al manifest.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada