Antoni Vives i Alberto Fernández Díaz volen aprovar el Pla
Especial del Port Vell aquest dijous en contra de les demandes de la
ciutadania de Barcelona.
Des de la Plataforma Defensem el Port Vell denunciem l'aliança del govern de CiU amb el PP quan es tracta de vendre's la ciutat
a grans empreses, com ara Salamanca Group (promotora del projecte) i
respondre als interessos de l'Autoritat Portuària de Barcelona, a dia
d'avui, l'administració pública amb més escàndols de corrupció vinculats
a l'economia criminal de Catalunya.
El Pla Especial del Port Vell dóna pas a la reforma del Port Vell, el projecte urbanístic més polèmic de la legislatura.
Amb el "sí" al Pla Especial, Antoni Vives i el govern de CiU mostren la
voluntat de governar d'esquenes a les necessitats de la ciutat, al
respecte pel patrimoni marítim i de cara a unes inversions que només
beneficiaran a uns pocs grups empresarials. El Pla Especial del Port
Vell no està justificat per cap interès general, i no obstant, dona pas
fer d'ús exclusiu i excloent a un dels espais emblemàtics de la cultura
marítima de Barcelona.
L'oposició a la reforma del Port Vell, al tancament
d'aquest espai per convertir-lo en una marina de megaiots al costat d'un
dels barris amb un índex de pobresa més alt de la ciutat, ha obert el debat ciutadà
sobre quin model de port ciutat volem, qui ha de gestionar-lo i per a
qui s'ha de transformar. I ha demostrat que l'interés de qui està al
càrrec d'hàbitat urbà dista molt de fer la ciutat més habitable pels
seus veïns, i sí acomodar-la pels seus inquilins de luxe. Sense la
protesta veïnal, el projecte final encara comptaria amb el restaurant de luxe de 600m2
que contemplava la primera versió; ha sigut també la crítica ciutadana
la que ha portat als partits a negociar una rebaixa del tamany de la
tanca, així com la seva substitució en alguns espais. El PP s'ha vist forçat a introduir uns canvis en el projecte per tal de rebaixar l'impacte visual, una de les demandes veïnals
des del començament de la protesta; però no la més substancial. El que
queda per aclarir és el motiu pel qual ha renunciat a plantejar una
consulta ciutadana envers el projecte, tal i com proposava a les seves
al·legacions. Està per decidir què passarà amb la tanca projectada pel
Moll d'Espanya, la qual no té cap tipus de justificació en el projecte
actual.
Tots dos partits que aproven el projecte el proper dijous coneixen el debat ciutadà, i en concret amb el Regidor d'Hàbitat Urbà se li va explicar a la reunió
mantinguda el 5 de desembre. Tot i això han optat per sumar-se a
l'aposta rentabilista de l'APB. A l'aposta per fer que el territori es
converteixi en un bé de mercaderia del que uns pocs en poden traure
profit. A una aposta assumida pel mateix Regidor d'Hàbitat urbà de
transformar el front marítim d'esquenes a la ciutat i de cara al mercat del luxe.
Un altre exemple d'aquesta aposta és la posada en venda de l'edifici de
la Facultat de Naútica i l'inactivitat del govern de la ciutat front la
possibilitat de perdre un dels seus actius e la cultura marítima de
Barcelona amb més història, 244 anys.
Però el debat ciutadà no s'atura, i els habitants de
Barcelona estem disposats a reconquerir el port ciutadà. Per això
aquest dissabte 26 donen començament unes jornades i un workshop que s'allargaran durant tota la setmana organitzades per IntrascapeLab (UPC).
Així mateix, dijous 24 a les 11 a la mateixa Facultat de Naútica es
realitzarà una roda de premsa per exposar els motius pels quals la
reforma no ha de aprovar-se i com ha d'encarar-se el futur dels ports de
Barcelona, amb Itziar González, Javier Moreno (marino mercante i historiador), Francesc Magrinyà
(ingenyer de ports i camins de la UPC), membre de la Plataforma
Defensem el Port Vell, a la que estan convidats tots els partits
polítics.
Plataforma Defensem el Port Vell
defensemportvell.wordpress.com
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada